Jag ska alltså försöka under en månad att göra något kreativt varje dag. Göra kreativitet till en vana. Och notera det här. Både stort och smått. Jag har tänkt både skriva om vad jag gjort, om någon kreativ respons; och varför jag anser att den är kreativ.

17 februari – Ostkanten

Jag bredde en ostmacka till frukost och blev stående med en ostkant i handen. Rutinmässigt brukar den fara ner i komposten, men idag hejdade jag mig. Kan man göra något annat med en oaptitlig ostkant? Ja, varför inte? Det finns säkert fåglar som skulle tycka om den. Så jag gick genom huset till altandörren och kastade ut ostkanten på baksidan i snön. En timme senare var den borta. En skata hade hämtat den.

Denna lilla ostkantskastning kan absolut beskrivas som kreativ. Det som kännetecknar en kreativ respons enligt T. Amabile är att den är ny och lämplig. Det nya var alltså att bryta med kompostrutinen och istället kasta den till fåglarna. Att den också var lämplig bevisas av att en fågel såg osten som en värdefull energikälla och hämtade den.

18 februari – Bokhyllebygget

Böckerna i vardagsrummet ska upp till allrummet. Hyllplan och konsoler ska svälja tio hyllmeter böcker. Helst ska det bli snyggt och billigt. Som vanligt for jag runt och rekade utbud och priser. K-Rauta sålde limfogskivor i ek med 30% rabatt. Det låg en skiva kvar i måttet 2400*600*18. När denna kom i min väg så dök en tanke upp. Kanske att jag kan låta K-Rauta klyva den på längden i tre lika breda bitar. Det ger mig 6,6 hyllmeter att ställa böcker på. Och så kan vi på plats kapa ner hyllplanen till rätt längd. För 2400 mm långt är för långt.

De nysågade hyllplanen kompletterade jag på Clas Olsson med konsoler. De var dock för höga så jag fick kapa av bitar på dem och borra om dem.

Nu sitter tre alldeles för långa hyllplan upp och väntar på att kapas ner till rätt längd. Hela hyllsystemet har kunnat byggas unikt eter väggens förutsättningar. Billigt, mycket böcker sväljs. Den stora frågan som återstår är hur snyggt det blir. Vi får se när det blir klart. I vilket fall blir vardagsummet mycket mera luftigt när bortåt tio hyllmeter böcker lämnar.

Så på det hela taget tycker jag att mitt bokhyllebygge är kreativt. I brist på ett färdigt system har jag skapat ett nytt som passar de förutsättningar som finns. Som Amabile säger: nytt och passande i kombination är kreativt.

19 februari – En prezi om samhällsekonomi

Har nyligen fått tipset om prezi.com. Där finns många presentationer som lärare gjort och som man kan använda. Ska nu prata med mina nior några veckor om samhällsekonomi. Jag testade idag att för första gången söka efter en prezi; och det var naturligtvis en om samhällsekonomi jag letade efter. Fick rätt många träffar och en av dem var en bra genomgång av många samhällsekonomiska begrepp på en bra nivå. Jag har hittat ett nytt ställe där jag kan hitta material åt mina elever. Nytt och användbart. Kreativt! Självklart lade jag en länk i en uppgift jag konstruerade igår till prezin. Min uppgift hittar du här och prezin hittar du här.

20 februari – Värmande hörselkåpor

Jag håller alltså på att bygga en bokhylla till vårt allrum och sågar därför till hyllplan utifrån väggens bredd. Var och lånade en kapgirsåg av en granne som låter en del vid sågandet (nu menar jag inte grannen), så jag använde mina hörselkåpor medan jag sågade. Jag ställde mig utomhus med sågjobbet för att slippa få sågdamm inne; det var 2 minusgrader ute.

Det var nu som jag upptäckte en ny funktion hos vanliga hörselkåpor. De värmer nämligen gott i kyla och därför fick de sitta på även sedan sågen tystnat och jag börjat putsa med ett sandpapper.

Det nya och lämpliga var alltså att hörselkåpor inta bara skyddar öronen mot buller utan också mot kyla. Att behålla kåporna på var en kreativ handling!

21 februari – Ett gammalt micro-SD-kort

Idag var jag kreativ redan på morgonen. Mitt problem som jag behövde lösa var att jag aldrig hittar ett usb-minne när jag behöver. Kom på att jag har en minneskortläsare i datorn utan minneskort i. Jag an ju börja använda det. Rotade igenom en låda där jag har lite high tech-prylar och hittade där ett gammalt micro-SD-kort på två GB samt en ännu äldre konverter från micro-SD till vanligt SD. Stoppade in dessa båda prylar i datorn och har nu 2 GB flyttbar lagringsmedia med mig jämt utan att jag tänker på det eller tappar bort. Ett nytt sätt att använda gamla prylar som blivit liggande. Kreativt!

22 februari – Källsortering av spik

Har under många år funderat över vad som händer med en gammal spik om jag lägger den bland metallförpackningar. Tog mig idag tid för att undersöka saken och ringde först IL-recyckling och sedan FTIAB. Fick inget definitivt svar på min fråga men väl namnet på en expert som var på semester. Troligen kommer spiken att sorteras bort som ett reject och sedan skickas till Fundia i Smedjebacken och gjutas om till en järnbalk. På sin väg kommer kanske spiken få några ogillande blickar eftersom IL och FTIAB har som uppdrag att samla in och återvinna förpackningar, inte i största allmänhet återvinna material. MEN – spiken blir återvunnen och jag kan med gott samvete slänga den bland konservburkarna. Samtidigt har jag också förstått att jag nog borde ordna en materialsortering hemma vid sidan av förpackningssorteringen. Sen har jag också funderat över följande: Vad händer om jag slänger spiken i något av de andra kärlen (restsopor, kompost, plast,tidningar, kartong, batterier, småel)? Kommer spiken då att återvinnas? Och hur spikens väg till återvinning ut?
Ärligt talat vet jag inte om detta var kreativt? Jag har mer snokat, lärt mig lite och skaffat mig mer frågor. Men min nyfikenhet har drivit mig till insikten om att vi i Sverige har ett system för förpackningsåtervinning, inte materialåtervinning. Kanske är det kreativt att låta nyfikenhet leda till handling som leder till ny kunskap.
Eva Hoff definierar kreativitet som att se sig själv eller världen på ett nytt sätt. Med den definitionen har jag varit kreativ. Innan mina telefonsamtal har jag betraktat hela insamlingsgrejen som materiaåtervinning, nu förstår jag att att det handlar om förpackningsåtervinning. Kreativt!

23 februari – Personvågen eller hur mycket åt jag till frukost?

Köpte en personvåg igår som mäter med en felmarginal på 100 g och en maxgräns på 150 kg. Digital. Med automaisk start och avstängning. Vägde mig, försökte få min döttrar att väga sig, vilket gick dåligt, däremot vägde min son sig. Och min fru är bortrest. Vill inte tjejer väga sig? Eller har det med tonåren att göra? Funderade sedan på vad man kan använda en personvåg till förutom att väga sig. Kom på ett för mig nytt användningsområde, nämligen att ta reda på hur mycket man äter under en måltid. Så jag vägde in mig innan frukosten, åt min gröt med lingonsylt och mjöl samt drack en balja te. Vägde mig efteråt och vet nu att jag åt och drack ett kilo. Problemet: hur mycket äter jag till frukost? löstes på ett nytt och elegant sätt. Kreativt!

24 februari till 3 mars – En veckorapport skriven söndagen den tredje

Det har alltså gått en vecka utan att jag skrivit om något kreativ jag gjort. Men jag har funderat varje dag. Väldigt mycket att göra på jobbet och hemma samtidigt är verkligen en kreativitetsdödare. Kreativitet behöver tid! Men lite kreativt har jag gjort. Eller upptäckt att jag gör.

Att göra en bilist av en dotter – är också att göra om sig själv som bilist

Min äldsta dotter och jag övningskör så mycket vi hinner. För att hon ska bli en i transportstyrelsen fullgod bilist gäller det att träna på så många olika saker. Så vi letar rätt på nya ställen, nya problem, ny skyltar. Och jag läser hennes körböcker för att lära om och lära nytt. Så bilkörningen har fått en ny kreativ dimension.

Att bli förälder

Idag begrundade jag detta faktum att kreativitet handlar om att lösa en uppgift där det inte finns någon given mall för resultatet, något facit. Uppgiften är öppen. Insåg att projektet bli pappa är en sådan uppgift. Det finns ingen enkel manual att följa och det finns ingen enkel mall för hur man ska vara som pappa. Det är helt enkelt en kreativ uppgift att bli pappa, något som jag menar att man blir varje dag till sina barn eftersom de växer och får nya behov.

Att göra en vuxen människa av sitt barn

Intimt förknippat med att bli pappa är också att fostra sitt barn till att bli en vuxen människa. Också där finns det i och för sig många råd men inget facit för hur resultatet ska se ut, inte heller en fastslagen procedur att efterfölja. Så att fostra sina barn är en kreativ uppgift. Detta insåg jag idag. Alldeles själv. Har inte läst det i en enda vetenskaplig artikel.

Papper och penna istället för dator

Har en klass där många elever glömmer att ladda sina datorer eller att ta med dem och jag har inga extradatorer till dem. Så nu kör jag en lektionssekvens om hur Sverige styrs på tavlan och de får anteckna på papper. Med penna. En elev som inte lyckats så bra tidigare var mycket glad och tyckte att det var ett utmärkt grepp att köra datorlöst. Mer sådana lektioner önskade han. Så kreativitet kan också handla om att plocka bort, att återgå.

Att transportera en punkterad cykel

På väg hem från kyrkan idag fick jag punktering. Denna gång gick det så illa att däck och slang korvade av sig och cykeln gick inte att rulla. Tänkte först parkera den och hämta den med bil. Traditionell lösning. Men insåg sedan att det gick utmärkt att rulla den på bakhjulet. Med framhjulet rakt upp i skyn! Så jag fick en skön promenad i solskenet. Och jag slapp köra bil och smutsa ner. Kreativt!

Ny plats för mina nycklar

Har skruvat upp ett nytt nyckelskåp i hallen vid ytterdörren där det inte ska vara eftersom tjuvarna hittar alla nycklar direkt. Beslöt att använda den översta raden till bilnycklar och rad två till mina nycklar. Inte så lätt att ändra vana. Men jag har lyckats hyggligt och jag far inte runt lika länge nu på morgnarna på jakt efter nycklar innan jag åker till jobbet. Kreativt!

6 mars Ett skriva om en ballong

Idag lät jag mina lever göra något jag aldrig gjort förut med elever. Det fick göra ett enkelt kreativitetstest. De skulle skriva om en ballong och finna så många alternativa användningsområden för den som möjligt. De tog sig an uppgiften med liv och lust och kom fram med mängder av förslag. Vad de är påhittiga! Och några kom fram med riktigt originella idéer. Läs gärna mer om detta på här. Det som var kreativt av mig var att denna övning gav mig möjlighet att tala om flöde, flexibilitet, originalitet och ”elaboration”, alltså lite tips om hur man kan tänka när man genererar idéer. Och det har de användning för när de sätter upp mål i sin iup. Eller ska formulera några bra frågor kring ett område? Eller lösa något problem de stöter på. Kreativt av mig att hitta en ingång. Och hela upprinnelsen till detta var att två av eleverna hade löst en uppgift så bra, den ena med ett flöde av idéer, den andra med flera originella idéer.

7 mars Det misslyckade lysrörsbytet

Ett lysrör i diskbänksbelysningen hade gått sönder hemma och denna dag fick jag tillfälle att köpa ett nytt. Hemma tog jag ur det trasiga lysröret och förde sedan den nya försiktigt på plats. Fast så klart satte jag det snett och lysrörseländet ville varken komma på plats eller komma loss. Jag gav upp och beslöt mig för att tillkalla elektriker. Men – en lösning kanske återstod. Så vi stängde av huvudströmbrytaren och sedan satte jag en skruvmejsel i lysröret. Jag fick ingen stöt och kunde vrida själva fästena till röret så att röret gick att lirka ut. Sedan gick det bättre att sätta i röret. Detta kändes för mig som en stor seger. Det är läskigt att skruva med el, t o m när det inte är någon ström på. Men det gick vägen. För mig var det kreativt att reda ut detta problem på egen hand.

8 mars Den väntande hissen

Hittills har jag varit inriktad på egna små kreativa handlingar, men samtidigt har jag också försökt att uppmärksamma kreativitet omkring mig. På väg hem från skolan cyklade jag förbi en elev och lämnade några böcker. Han bor i ett relativt nytt hyreshus och jag var utrustad med hans adress och portkod. I samma stund som jag tryckte in den sista siffran i koden så knäppte det till i ytterdörren. Dessutom öppnades hissdörren just innanför och det var bara att direkt glida in i hissen. Helt ny tanke för mig att man koppla ihop portöppning och hissöppning. Kreativt!!

9 mars 

Två begrepp som hela tiden dyker upp i den engelska litteraturen om kreativitet är problem finding och opportunity finding. Någon har t o m påstått att den som är bäst på problem finding också är den som är mest kreativ. Har glömt vem, men poängen tror jag på: den som hittar problemen ligger också bra till för att hitta lösningar. Bodil Jönsson är inne på samma tanke och talar om att förmågan att ställa viktiga frågor inte är lika många given som förmågan att svara på frågor. Och i t ex politiken går ofta den som formulerat problemet som flest känner igen sig i, också segrande ur striden.

Men vad är då problem finding och vad är opportunity finding och vad skiljer dem åt? Detta har jag begrundat idag samtidigt som jag skjutsat Albert till fotbollscup och cyklat några vändor genom staden.

Först problem finding. Jag funderade på detta när jag körde bil. Vilka problem ställs jag inför i trafiken. Kom på två allvarliga problem. Det ena är att jag missar väldigt många skyltar och därmed viktig information. Det andra att jag ofta trycker till lite för hårt på gaspedalen och kör för fort. Det finns tekniska lösningar för att hantera båda problemen, men i brist på dem måste jag hitta egna mentala. Dessa två problem och beslutet om att lösa problemen mentalt är en utmärkt startpunkt för en kreativ process.

Vidare om opportunity finding. Nu är inte fokus riktad mot problem utan mot omvärlden. Vad möter mig på min väg genom Örebro? Och det jag möter – finns det några nya, obeaktade möjligheter i detta. Det kan vara gammalt som jag inte funderat över eller nytt som väntar på att bli upptäckt.
Min ved håller på att ta slut och kommer inte att räcka säsongen ut. Så nu spanar jag efter spillvirke och gamla lastpallar som kan värma oss under vårvintern. Detta behov gör att jag under mitt bilåkande spanar efter möjligheter. Opportunity finding. Sen kan det vara tvärt om också. Först upptäcker jag något, senare kommer jag på att jag kan använda det till något. Som t ex de nya jättelika vindsnurrorna söder om Marieberg. Dem upptäckte jag idag när jag parkerade vid Willys och när jag i efterhand reflekterar över om jag kan använda dem till något, så kommer jag på att de kan vara ett lämpligt utflyktsmål för mig och mina elever. Kanske att jag och mina elever kan lära oss något i skuggan av dessa?! Detta måste utforskas.

10 mars Ny springrunda

En god vän behövde lite datasupport samtidigt som jag hade begränsat med tid. Så varför inte kombinera veckans springtur med ett datasupportbesök hos henne? 11.50 dit och 11.05 hem. Och lite vila och datafix däremellan. Alla nöjda och jag hann med både ock. Kreativt. Just detta att försöka slå ihop olika aktiviteter eller metoder till en ny är ofta ett framgångsrikt sätt att vara kreativ.

11 mars Med dator i hemkunskapen

Ska skriva omdömen denna vecka m en del av mina elver. Dessvärre har inte alla lämnat in. När jag var ledig hade en klass hemkunskap så jag gick dit med min dator och pratde med några elever om vad de gjort och inte gjort och så käckade jag min mejl mitt i allt stekos från både fisk och kött. De blev flera trevliga samtal på en ny plats som ledde till att jag fick in flera so-uppgifter. Det tycker jag var kreativt av mig.

12 mars Ett knep att få in inlämningsuppgifter i tid

Har kommit på ett sätt att få in uppgifter i tid. Mina nior ska ha prov nästa vecka. Men om de väljer att göra provet som hemprov i förväg så slipper de göra provet i skolan. De har alltså fått en morot att göra klart en uppgift i tid. Kreativt tycker jag.

13 mars Att skriva omdömen ihop med elever

Har en elev som jag vill framföra en del beska sanningar till. Risken är stor att eleven blir arg på mig. Kom på att jag kunde skriva omdömet ihop med eleven, så jag frågade personen. Vi hade ett litet snack där eleven kommenterade sin egen person metareflektivt. Intressant. Det hade aldrig hänt om jag inte erbjudit detta. Sen fick vi ändå inte till det. Men jag tyckte i alla fall att jag var lite kreativ.

14 mars Om rutiner och kreativitet

Vet inte om jag har gjort något kreativt idag, men jag har funderat en del över förhållandet mellan rutiner och kreativitet. Att upprättahålla en rutin är väl det mest ickekreativa man kan göra. Eller uttryck med andra ord. Man har etablerat ett schema som man utan avvikelser följer varje gång/dag. Det kan vara ett schema för vad och hur man äter, hur man beter sig i duschen, hur man rör sig, vilken väg man tar till jobbet, hur man packar en väska etc.

Dessa scheman bevhöver vi. Men vi behöver också probelmatisera dem eftersom de också förhindrar kreativtet. Ett sätt att bli kreativ är att göra sig medveten om ett schema man etablerat och sedan besluta sig för att ändra något i schemat. Kreativtet och schemaförändring är intimt förknippade med varandra.

När jag duschar följer jag ett schema. Hela förfarandet är automatiserat, allt sker oreflekterat. och just därför så är duschandet en handling som erbjuder tid för kreativ reflektion. Det är lite samma sak med bilkörning. Hela proceduren är automatiserad och därför kan man drömma sig iväg. Och vara kreativ.

15 mars Vad gör Nomor?

För att bli mer kreativ ska man tänka som en resenär enligt Tom Kelley, CEO.

Jag hade detta filmklipp i huvudet när jag cyklade till jobbet idag. Min första kilometer kantas av en räcka industrier, bl a den världsledande Atlas Copco. På ett av husen står det Nomor. Jag har ingen aning om ad de gör, så när jag kom till jobbade googlade jag företag och lärde mig att de arbetar med skadedjursbekämpning. Bland annat. Kreativt av mig att gå från tanke till handling. Eller kanske mer halvkreativt, för jag vet ju inte om jag kommer få nytta av denna kunskap. Kanske blir det värdefullt eller så blir det bara ännu en trivial detalj som jag lagt märke till.

16 mars Attityder som gynnar kreativitet

Amabile talar om att en person behöver tre saker för att vara kreativ: motivation, domänfärdigheter och kunskaper i kreativtetsrelevanta processer. Denna tredje del, ruta i hennes modell vill jag dela upp i två. Den ena handlar om attityder, den andra om kunskaper om t ex olika kreativa metoder, såsom brain storm, brain writing etc.
Det jag tänkt på idag är alltså attityder som underlättar kreativitet.

  • Den kreativa ser problem som möjligheter.
  • Den kreative gillar problem.
  • Den kreative letar efter problem.
  • Den kreative gillar att få hjälp att upptäcka problem av (arga) medmänniskor, eftersom de ger chans till utveckling.
  • Den kreative ser problem i det som fungerar.

Så har jag tänkt ut en liten övning till oss lärare som vill bli kreativa. Ta med två lärare en lektion och låt dem sitta med och observera. Den ena lärare ska lägga märke till alla problem som dyker upp. Eller som ligger under, lite osynligt, och skaver. Den andra läraren ska leta efter möjligheter, öppningar, tillfällen. Och skriva ner alla. När detta är gjort så finns det troligen mängder med uppslag för hur en lektion/arbetssätt etc kan utvecklas.
[http://johnkapeleris.com/blog/wp-content/uploads/2012/06/Six-Thinking-Hats-Process.png?rel=0]

17 mars Brainstorm

Har ägnat kvällen å att sammanställa de bästa reglerna för effektiv brainstorm. Det blev en egen lista med gamla goda råd som funnits länge och råd från Keith Saweyrs. Och så gjorde jag en syntes också. Jag förde ihop detta med hur man bedömer svar på kreatvtetstestet Unusual/Alternative uses. Om allt finns att läsa som ett inlägg på denna blogg.

18 mars Har kreativitet blivit min vana?

Då har alltså 30 dagar gått under vilka jag har försökt att göra något kreativt varje dag. Lite ansträngande måste jag säga. Det mesta jag gör gör jag vanemässigt, slentrianmässigt, rutinmässigt. Lite jobbigt att hela tiden ifrågasätta detta. Men å andra sidan öppnar sig både den inre och den yttre världen av detta ifrågasättande eller försök att göra saker annorlunda eller göra nya saker.

Har jag lärt mig något om kreativitet då? Tidspress dödar verkligen kreativitet. Och en kombo av fokusering på ett problem och att vara avslappnad (som i duschen) är det bästa läget för att vara kreativ. Att hitta ett välformulerat problem frigör tänkande. Som t ex vilka problem har jag när jag kör bil? Den frågan frigjorde mitt tänkande. Och så har jag igen erfarit att kreativa genombrott är förenade med stor njutning, om än kortvarigt. Lite klåfingrigare har jag nog blivit. T ex i mitt bloggande har jag tvingat mig själv att pilla på fler inställningar och verktyg. Och för varje gång det gått bra så tar det emot lite mindre att pilla vidare.

Fredag 22 mars

Min månad har gått och mitt försök att göra något kreativt varje dag är över. Men jag vill ändå fortsätta att lägga märke till min egen kreativitet och nyfikenhet. Så ett tag till ska jag skriva. SÅ nedan följer noteringar från den gångna veckan

+Frysskåpshandtaget
Har lossnat och jag har förskt att klistra och tejpa men det har hela tiden lossnat. SÅ jag tog mod till mig och borrade nya hål i frysen ochs krivade sedan fast handtaget något längre ner. Och nu sitter det som berget. Det kreativa bestod i att sätta en borrmaskin i ett frysskåp. Det kändes fel. En barriär var jag tvungen att bryta. Och resultatet blev utmärkt. Kreativt!

+Skyltmysteriet
Cyklar förbi en stor skylt i Norra Bro två gånger varje dag där det står Knifab. Vad är det för företag? Vad säljer de? Kan jag ha nytta av dem? Skylten sitter ihop med Nimas skylt, så i veckan när jag var inne på Nima för att köpa motorsågskilar frågade jag mannen i kassan. Har berättade då en lång historia som i korthet handlar om företagsuppköp och att Nima fått en ny ägare, att deras lokaler är till salu och att de snart flyttar till Swedols lokaler.

+KIK
Har i veckan börjat använda KIK, en medellandeapp som funkar ungefär som sms men det r gratis. Många ungdomar använder den. Har lagt in några av mina elever samt min son. Hade prov igår med en klass och en av mina elever vägrade att göra provet. Så nu försöker jag få honom att svara på frågorna en och en via KIK. Han har hittills två rätt av tre. Ett helt nytt sätt för mig att testa vad en elev kan. Riktigt fiffigt. Fast tidsödande. Just nu väntar jag på att han ska ta reda på när nästa riksdagsval är.

+Tandläkarbesöket
Besökte tandläkaren med min son i onsdags. Studerade arbetsfördelningen mellan tandhygienist och tandläkare. Den är helt förändrad jämför med hur det varit tillbaka. Tandhygienisten sköter allt. Välkomnar, tar ort på tänder, studerar korten i datorn, tittar på tänderna, pratar om mat, dryck och borstning, skrapar bort tandsten. När hon är klar med allt glider tandläkaren in, får en sekundsnabb rapport, tittar igenom munnen, konstaterar att allt ser bra ut, och försvinner lika snabbt. Så tandläkarskräck har man ingen nytta av numera. Nu är det tandhygienisten man ska vara rädd för.
   Fundera nu på om denna förändrade arbetsfördelning också går att använda i skolan. Nu gör ju läraren allt och div. resurspersoner finns lite vid sidan av och väntar på instruktioner från ansvarig undervisande lärare. Skulle man inte kunna formalisera dessa olika resurspersoners uppdrag lite mer så att de tar hand om en mängd rutinsysslor som man inte behöver ha någon utbildning för att klara? Eller inrätta någon form av skolassistentjänst? En spännande tanketråd tog sin början där hos tandläkaren. Kreativt!

+E-böcker
Har denna veckan gjort min seriösa debut som ebokläsare. Började med att köpa en ebok från Adlibris som jag sedan laddade ner både till datorn och mobilen. Laddade också ner appen Aldiko till mobilen så nu har jag börjat läsa en bok om kreativitet i mobilen. Det fiffiga med det är att jag alltid har med mobilen och att jag nu kan ta fram mobilen när jag oplanerat plötsligt får vänta på någon. Baksidan är att tid som jag kunde använt till reflektion istället blir lästid. Fördelen är att den irriterande väntan i en kall bil plötsligt blir en mysig lässtund eller att den långa kön på Willys blir ett bonuslästillfälle.

Lördag 23 mars Att vinkla en borrmaskin några grader
Satte upp persienner i vardagsrummet idag som solskydd för blommor och möbler och gardiner. När jag borrade hål för persiennfästena hamnade jag nära fönstret och borrmaskinen kom mot fönstret och skavde. Inte bra. Försökt vara lite varsam men jag kom ändå emot ideligen. Plötsligt slog det mig – jag behöver verkligen inte borra rakt upp, jag kan istället borra snett så slipper jag komma emot fönstret. Jag lyckades alltså frigöra mig från den gamla vana, det etablerade schemat för borrning uppåt, nämligen att man ska borra rakt upp. Detta var verkligen minikreativitet, bara en liten vinkling på borrmaskinen som tog några tiondelar av en sekund. Jag tror inte att jag hade lagt märke till den om jag inte tränat upp blicken för när kreativitet uppstår. Och det kanske är det som är en av det största fördelarna som arbetet med kreativitet har inneburit för mig i rollen som pedagog – att jag kan varsebli kreativitet mycket bättre nu. Och därmed visa min uppskattning där den visar sig och uppmuntra den.

Söndag 24 mars En liten multimediahörna
Vi har köpt en ny platteve som jag satt upp i vårt sovrum. En LED-teve som drar 37 W. SÅ det kostar inte så mycket att ha på den och det blir inte så varmt av den. Till den har jag pluggat lite gamla oanvända saker: gamla datorhögtalare och en scartkabel som legat oanvänd länge. Idag köpt jag ett USB-minne till på 32 GB och lade över all vår musik på det. Teven har en usbingång så ny sitter jag i sängen och lyssnar på Arve Pärt i teven samtidigt som jag skriver. Platteven blev också en välljudande stereo. Och min jobbdator för tjänstgöra som videospelare. Eller så kan jag komma åt nätet och kika på Ypu tube klipp, som t ex igårkväll då jag tittade på cykelloppen Paris Roubaix 2012 och det magnifika ryck som Tome Boonen gjorde i slutet av loppet. Och familjens bilder går så klart också utmärkt att titta på. Lite ny teknik i kombination med gammal har blivit ett multimediahörn. Kreativt!

Lämna en kommentar