Den andra april besöker jag Viktoriaskolan, Örebro för att han hand om ett tretimmarspass om kreativitet. På denna sida har jag tänkt att dokumentera mina förberedelser. Ett av de teman som jag ska beröra är ”Kreativitet -en vana” som jag tidigare skrivit om på bloggen. Jag ska för egen del öva på den vanan fram till besöket på Viktoriaskolan. Läs gärna om hur det går här.

Utkast

Målen med eftermiddagen:

  • Du ska bli mer kreativ.
  • Dina/skolans elever ska bli mer kreativa

Vår kreativa erfarenhet del i
I arbetslag ska ni nu berätta för varandra om något kreativt ni gjort. Alla berättar om minst en händelse/situation. Varje arbetslag väljer ut en berättelse. 5 min

Vår kreativa erfarenhet del ii
En person från varje arbetslag berättar för alla om något kreativt man gjort.

Inledning

Livet är fullt av olekta lekar.

Kreativitet är en vana.

Om mål och utvärdering

  • Målen är alltså ökad kreativitet: både din och dina elever.
  • Mål ska vara mätbara och det ska finnas mätverktyg.
  • Man kan utvärdera på fyra nivåer: attityder, kunskaper, beteenden och effekter.
  • Mitt mål är alltså inte att ni främst ska bli nöjda, inte att ni främst ska lära er mycket, inte heller främst att ni ska förändra ert sätt att undervisa och möta barn och elever, utan att ni vidtar åtgärder som får effekt på barnens utveckling till kreativa individer och medborgare. Modellen kommer från Donald Kirkpatrick och kallas Chain of evidence.

Ett mätverktyg

Calles graf Y-axel: kreativa handlingar, x-axel: handlingar som främjar barnens/elevernas kreativitet.

  • Rita in er själva!
  • Visa era kryss för varandra i lagen och beräta hur ni tänkte när ni satte krysset där ni satte det.

Varför temat?

Kort om kreativitetshistoria

religös inspiration

R0mantiska tankar om kreativtet

Kreativtet som en egenskap, eller som ett resultat av egenskaper

Kreativtet som vana/tänkande förhållningssätt tillgängligt för alla.

Defintioner av kreativtet

4-p-modellen: Mel Rhodes

Amabiles modeller

4-c-modellen: Beghetto & Kaufman

McFudzeans tre typer av kreativa tekniker.

Att främja kreativtet – var ska man lägga sitt krut?

Sawyer: Fail early, fail often, fail glouriously!

Teresa Amabile och Beth Hennessey: På den inre motivationen!

Edurdo de Bono: På att utveckla en rad olika tanketräningstekniker, särskilt lateralt tänkande.

J P Guilford: Divergent tänkande.

Beghetto & Kaufman: Idékodväxling.

Jane Piirto: På upplevelser av olika slag. Ensamhet i skogen, på konstmuséet, på kyrkogården

Calle Palm kort: Systematisk variation

Calle Palm långt: Begrunda hela Amabiles båda modeller med tillägg.

Göran Ekwalls undersökning av en kreativ miljö.

Ideos ceo: Resenärsattityd.

Antonides: Opportunity finding

Vem??? Problem finding.

Calle Palm:

Övningar

Utveckla dina planeringar så att det finns inslag av ev. egen kreativitet men framför allt uppmuntran i uppgifterna till eleverna att skapa kreativa responser.

Brain storm kring auteniska problem som enkslida lärare eller hela laget har att brottas med.

De Bonos tankehatter i bearbetning av ett autentiskt problem.

Calle

Ta fram regler för effektiv brainstorm.

Diverse idéer

Den spelande tunnelbaetrappan

Lämna en kommentar